tiistai 11. marraskuuta 2014

Kansalle, joka pimeydessä vaeltaa!


Tarvittiinko Musiikkitalo? Onko heikkoakustinen Finlandia-talo rikkaus vai rasite? Haluammeko Guggenheimin? Onko julkinen taidekasvatus tärkeää vai toisarvoista? Tarvitaanko kortteli- ja lähiötoimintaan julkista tukea vai pitäisikö homman hoitua puhtaasti talkoovoimin?

Kuuluuko taide kaikille ja miten sen tekeminen rahoitetaan? Valtion tai kaupungin kassa ei noususuhdanteessakaan olisi pohjaton; samasta kirstusta maksetaan varhaiskasvatuksen, koulutuksen, sairaanhoidon, vanhustyön, julkisen liikenteen, tieverkoston, kirjastojen, puistojen, urheiluhallien ja ties minkä kokonaisuuden tarpeita. Tämä on jokseenkin ahdistava tosiasia. 

Tyttäreni lähettämä linkki eräästä muistopuheesta toi paitsi valoa allekirjoittaneen hetkellisesti apeaan tuokioon myös tähän dilemmaan; saa kyllä haluta sitä, että taidetta tuetaan, vaikka toivookin, että esimerkiksi peruskoulu olisi jatkossakin tähtemme ja että vanhuksemme olisivat hyvässä ja arvokkaassa hoidossa.

Cate Blanchett piti huikean puheen 5.11.2014 järjestetyssä Gough Whitlamin muistotilaisuudessa. Whitlam oli Australian 21. pääministeri joulukuusta 1972 marraskuuhun 1975. Gough Whitlamin ollessa pääministeri hänen hallituksensa alkoi toteuttaa mittavaa uudistusohjelmaa, jonka Whitlam oli julkistanut puolueensa vielä ollessa oppositiossa. Uudistuksilla pyrittiin reilumpaan yhteiskuntaan, takaamaan merkittävimmillä elämän alueilla kansalaisille aikaisempaa yhtäläisemmät mahdollisuudet sosioekonomisesta asemasta riippumatta. Korkea-asteen koulutuksen lukukausimaksut poistettiin, yksinhuoltajavanhemmille ja kodittomille alettiin maksaa tukea. Kuolemanrangaistus poistettiin valtakunnan tasolla ja käytännössä Australiassa ei ketään enää tämän jälkeen ole tuomittu kuolemaan. Äänestysikäraja laskettiin 18-vuoteen.

Whitlam oli humaani mies, joka myös työskenteli eriarvoisuutta vastaan. Australian nykyhallituksen agendalla on hyvin vaikeaa nähdä mitään, mikä vilpittömästi pyrkisi vastaavaan. Blanchettin puheenvuoro oli kiitospuhe ja hän nosti esiin niitä tasa-arvoiseen yhteiskuntaan tähtääviä uudistuksia, joiden isä Whitlam oli ollut ja joiden myötä voimaantulleista eduista Blanchett itse sanoi nauttineensa. Puhe näytti olleen kiusallista kuultavaa Australian nykyiselle pääministerille ja oikeusministerille.

Suorana Gough Whitlam –lainauksena Cate Blanchett luki seuraavan tekstin*), joka mielestäni kiteyttää taiteiden merkityksen yhteiskunnassa parhaalla mahdollisella tavalla; sosiaalisten uudistusten tavoitteena on luoda yhteiskunta, jossa taiteet sekä henkiset ja älylliset arvot voivat kukoistaa. Miten upeaa on, kun vahvan sosiaalisen omantunnon mies puhuu viisaasti ja kauniisti myös taiteista ja muusta älyllisestä kehityksestä!

*) He said of his government:
"In any civilised community, the arts and associated amenities must occupy a central place. Their enjoyment should not be seen as remote from everyday life. Of all the objectives of my government, none had a higher priority then the encouragement of the arts - the preservation and enrichment of our cultural and intellectual heritage. Indeed I would argue that all other objectives of a Labor government social reform, justice and equity in the provision of welfare services and educational opportunities have as their goal the creation of a society in which the arts and the appreciation of spiritual and intellectual values can flourish. Our other objectives are all means to an end. The enjoyment of the arts is an end in itself."


Täysin Whitlamin maailmasta ja Blanchettin puheesta irrallaan tai ehkä jopa ristiriitaisestikin totean, että mielestäni taiteiden tukemisen yhteydessä ei nykyään voi sulkea pois yritysyhteistyötä. Onko yritysten mukanaolo taidehankkeissa sitten pakollinen paha vai muukin kuin taloudellinen mahdollisuus? Snobbaileeko yritys, jos se esimerkiksi sairaalan sijaan tukee taidelaitosta tai –tapahtumaa tahi perustaa (säätiön kautta) ihan oman museon?

Taidehankkeisiin yritysyhteistyö on tullut jäädäkseen ja hauskaapa on, jos yritykset näkevät taiteen tukemisen nimenomaan siten, että osittain myös yritysrahan avulla taide kuuluu kaikille ja taiteen tekeminen voi olla varteenotettava ja kokopäiväinen ammatti. Yhteiskunnan vastuulla on tukea monipuolista taidetta, lähiöprojekteista kansainvälisesti kiinnostaviin kokonaisuuksiin. Rakennus edellä ei toivottavasti koskaan, mutta konseptin kautta kuitenkin; konseptin profiilissa arkkitehtuurilla voi olla isokin merkitys. 

Yritys taas voi valita valtavasta ja koko ajan muuttuvasta taidekentästä itselleen sopivan, sillä oikea partneri tai taiteen alue löytyy varmasti. Toisaalta oikeakin on väärä, jos kattava yhteistyön hyödyntämissuunnitelma ei kuulu sponsorointipäätöksen perusteluihin.
Yhtälailla taidetalo tai –hanke voi saada yritysyhteistyöstä paljon muutakin kuin riihikuivaa rahaa tai vaikka mediatilaa, jos sekin on utelias kuuntelija ja keskustelija; ehkei yritysväen puuttuminen taiteen sisältöön ole hedelmällistä, mutta esimerkiksi markkinoinnista ja muusta myynnin edistämisestä  bisnesporukalla saattaa olla paljonkin annettavaa. Sitä paitsi innostunut ja sitoutunut sponsori puhuu kumppaninsa asiaa mielellään ja vuolaasti.

Taide on tahtoasia. Elinehtokin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti