Viime viikon Melbournen festivaali innoitti paitsi
näytöksiin myös lukemaan paljon artikkeleita aiheesta. Nykymaailma on
bloggareiden, joiden twiitit ja ennen kaikkea instagram-lataukset ovat
reaaliajassa aiheesta kiinnostuneiden koettavilla. Toisaalta nopeassakin
virrassa alkaa erottua tekijät, jotka panostavat laatuun ehkä nopeudestakin
tinkien. Yksi nuori some-toimittaja kertoi käyttävänsä päivän jutun
kuvaamiseen ja editointiin sekä julkaisevansa vain 2-3 juttua viikossa.
Nuorella naisella on yli puolimiljoonaa seuraajaa ja hallussaan sosiaalisen
median koko kirjo.
Mitä perinteinen
media voi tehdä kiinnostaakseen mediankuluttajia? Ainakin sen pitää edelleen
luottaa laatuun. Reaaliaikaisuutta ei voi unohtaa. Toisaalta näkökulma on
huikean tärkeä. Muotikirjoittelua kautta maailman hallitsi viime viikolla
L’Wren Scottin itsemurha. Australiaa tapaus kosketti sikälikin, että Rolling
Stonesin konserttikiertue siirrettiin. Scottin assistentti löysin naisen
kotoaan New Yorkin Manhattanilta paikallista aikaa maanantaiaamuna. Silloin Mick Jagger eli tiistain alkuyötä Australian Perthissä. Kiertueen oli tarkoitus alkaa kaupungista keskiviikkona.
Maanantai-iltana
starttasi Melbournen Fashion Festival. Avajaisnäytöksessä oli paikalla myös
muotisuunnittelija Camilla Franks, jonka oma showcase-näytös oli ajoitettu
keskiviikoksi. Näytöksen tähtimalliksi oli sovittu Georgia May Jagger.
22-vuotias malli laskeutui Sydneyyn tiistaina, mutta saatuaan tiedon Scottin
kuolemasta kääntyi kotimatkalle.
Camillan show
keskiviikkona oli huikea. Näytöstä säesti Melbournen sinfoniaorkesterin
torviryhmä ja kaksi rumpalia. Projisoinnit olivat vaikuttavat ja myös
näytöslava oli konseptinmukainen. Vaatteet ovat näyttäviä (etsi verkosta ja katso itse) ja
esittelyssä oli myös mukana fantasiarekvisiittaa. Lehdessä kirjoitettiin
suunnittelijan vakavasta sairaudesta, jota hän itse jälkikäteen myös kiitteli;
sairaus oli mukaansa auttanut suhteuttamaan työnteon muuhun elämään ja siten
auttanut aikaisempaa parempaan jaksamiseen. Luettuani artikkelin ymmärsin,
miksi ja millä tavoin Franks näytti erilaiselta kuin viime vuona.
L'Wren Scottilla oli julkaisujen mukaan miljoonien velat (arviot ovat vaihdelleet niin paljon, etten kehtaa kirjoittaa mitään summaa). Muotimaailma on
täälläkin kurimuksessa ja useat nimekkäät suunnittelijat ovat panneet kynät
pussiin. Jo harvinaisuudeksi voin julistaa esimerkiksi Lisa Hon mekon, jonka sain lähikaupan
jäännösmyynnistä aitoon pilkkahintaan. Todella ikävää, ettei indie-suunnittelu
oikein kannata. Toisaalta ymmärrän tämän varsin hyvin oman kukkaroni kautta. Vaan ei tekijöille näin ankeaa todellisuutta mielellään hyväksy, paljon mieluummin näkisin itsenäisen yrittämisen kannattavan. Jopa sitten niinkin, että itselläni ei (edelleenkään) olisi varaa indie-kolttuihin, mutta riittävän monella muulla kuitenkin olisi.
Aiheesta on
kirjoitettu paljon, mutta viimeisen viikon aikana Australian muotiteollisuuden
haasteet eivät ole korostuneen ainakaan The Age –lehdessä. Lehden artikkelit
ovat silti polveilleet tavattoman mielenkiintoisista aihepiireistä. Esimerkiksi
vaateteollisuuden eettisyys siten, että vaatteiden ostopäätöstä voisi tukea
elintarvikkeista tutuilla merkintätavoilla – reilu kauppa, lähituotanto, luomu…
Toisaalta American Apparel –ketjun konseptinsa mukainen (amerikkalaisen)
kotituotannon korostaminen yksinkertaistamalla kaikki bangladeshilainen
vaatetuotanto huonoksi oli eräänkin toimittajan mukaan kokolailla
kyseenalaista.
Tänä aamuna
muotiartikkeli ei käsitellyt kyseisen teollisuudenalan etiikkaa, vaan sitä,
miten ja miksi pukeutua röntösti. Hyvin tuttua itselleni, eikä pelkästään
mökillä. Artikkelissa oli tyylin airuita, joiden motiiveja kirjattiin. Ei niin
kovin kiinnostavaa. Jännää sen sijaan se, että kalliita merkkitavaroita
myyvissä liikkeissä osataan jutun mukaan tunnistaa vauraat jumppavaatteissa tai
lököttävässä ja rikkinäisessä T-paidassa saapuvat asiakkaat. Tai ainakaan näitä,
toisinaan epämääräisen näköisiä hyypiöitä, ei suoralta kädeltä heitetä ulos tai
painosteta poistumaan.
Toisaalta kun (Melbournen) brightonilainen perheenäiti (varakkaampi, tyylikkäämpi ja nuorempi kuin
allekirjoittanut) astelee kauppaan kuin kauppaan kanadalaisen Lululemonin
joogareleissä, ymmärtää kauppias ja kauppa-apulainen palvella. Usein
olemuksesta heijastuu rouvan sormuksessaan kuljettaman ison timantin säihke. Ja nyt kun
Lululemon lanseeraa uuden mallistonsa, vetimet, joissa tyylikäs ja venyvä
jumppatäti voi painella suoraan salilta toimistolle, niin kenellekään ei voi
jäädä epäilyksen siementä. Vai kävikö tässä nyt niin, että aloin kirjoittaa
”dressing down” –trendistä, mutta päädyinkin jonkinlaiseen ”dressing up”
–uutiseen?
En malta olla
mainitsematta yhtä mielestäni vähän kummalista yksityiskohtaa
festivaaliviikolta. Pitsi. Muistan kolmen vuoden takaa, miten ihastelin Alex
Perryn klassisia viisikymmentälukuun kallellaan olleita leninkejä. Perryn näytös
järjestettiin kauniissa vanhassa Royal Exhibition –rakennuksessa (jossa
järjestetään mm. taiteen myyntimessut ja parahultaisesti nyt kukka- ja
puutarhamessut). Tuolloin malleilla oli kaikilla terhakkaan ponnarit, jotka
heilahtelivat veikeästi reippaan kävelyn tahtiin. Nyt Perryn vaatteet olivat
osana toista näytöstä ja niistä jäi mieleeni vain keltainen pitsi. Minusta
mekot näyttivät halvoilta, vaikka eivät tokikaan sitä ole. Ihmettelin myös,
miksi takahuoneesta oli päästetty lavalle malli yllään leninki, jonka selässä
kulkeva vetoketju oli rikki. Jäin arpomaan, oliko tarkoitus. Tuskin, sillä
mallistossa ei ollut mitään punkahtavaa. Samassa näytöksessä ihmettelin yleisön
joukossa yhtä pitsistä jakkupukua, jota kantoi eräs kaunis, yleensä hyvin
tyylikäs nainen. Jakkupuku ei istunut mistään, marjapuuronväri oli kuin
Kuningatar Elisabethin vaatepaletista. Onneksi kuitenkin olen edelleen
säästänyt mummon äidille tekemän mustapitsisen tunikan; aion siihen taas joku päivä
ahtautua, vaikka se kainaloista kuristaakin. Kiitos ja näkemiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti